Складська техніка: що це таке та коли потрібна

Колись давно Архімед заявив світу: «Дайте мені точку опори, і я зрушу Землю!». Саме так легендарний механік уперше пояснив принцип роботи важеля, який дав змогу підіймати великі вантажі без докладання значних зусиль з боку людини.

Через століття його винахід став основою для створення важелів, без яких неможливо уявити навантажувачі сьогодення. Тож у цій статті, разом із компанією Skladtruck, ми ненадовго повернемося в минуле й розповімо про історію створення складського обладнання, а також його сучасні класифікації та різновиди.

Історія

Перший прототип сучасного навантажувача з’явився ще на початку ХХ століття. В 1906 році американська залізнична компанія Pennsylvania Railroad почала перевозити вантажі за допомогою платформ з електроприводом. Однак справжній поштовх у розвитку навантажувального обладнання стався під час Першої світової війни.

Під час неї багатьом країнам не вистачало робочої сили, що призвело до одночасно декількох спроб створити техніку, яка б виконувала складські роботи. Над цим працювала й компанія Clark, яка врешті-решт створила один із перших промислових тягачів на ДВЗ.

На вітчизняному ринку перший «портальний автолісовоз» з’явився в 1930 році. Його виробником є компанія Hyster, яка також відправляла США техніку під час уже Другої світової війни. Обладнання було потужним та надійним, через що європейці використовували його й задля відбудови міст.

Відновлення Європи після війни сприяло й появі Jungheinrich, STILL GmbH, Steinbock, Linde та інших компаній-гігантів, котрі почали випускати різноманітну складську техніку. Згодом до них долучилися і північні виробники (Toyota, Nissan, Komatsu, ТСМ), а також північноєвропейські (український «Львів», німецький V.T.A. Kraft, болгарський «Балканар» тощо).

Сьогодні ринок навантажувальної техніки настільки різноманітний, що на ньому можна знайти обладнання під будь-які завдання.

Класифікація навантажувачів

Навантажувальна техніка мусить швидко виконувати усю складну фізичну роботу замість людини, що є головним її завданням. І через те, що виконувана робота може бути різною, була створена міжнародна класифікація ITA. Вона дає змогу легко знайте саме ту техніку, яка необхідна під конкретне завдання:

  • I клас — електронавантажувачі та акумуляторні;
  • II клас — річтрак, бічний навантажувач та інша техніка для роботи у вузьких проходах;
  • III клас — електроштабелер та електровізок;
  • IV клас — навантажувачі із ДВЗ суцільнолитими шинами;
  • V клас — навантажувачі із ДВЗ та пневматичними шинами;
  • VI клас — транспортери;
  • VII клас — «позашляхові» навантажувачі всіх типів, що створені для роботи в складних умовах.

Тепер розберемо основні види навантажувачів.

Види складської техніки

Вилковий навантажувач — це спеціальний складський транспорт, який створений для підняття, переміщення, розвантаження та штабелювання палет, піддонів та інших вантажів. Для цього він має вили або інше навісне обладнання.

Рокла або ручний гідравлічний візок — це найпростіший вид гідравлічного штабелера, який можна експлуатувати лише для роботи з одноярусними стелажами. Водночас вага вантажу обмежена 3 т, а висота підйому — 200 мм.

Самохідний візок або транспортувальник піддонів має вищі вантажність та швидкість у порівнянні із роклою. Також його перевагою є те, що оператор не втомлюється, адже техніка має електричний привод.

Комплектувальник замовлень — це техніка для ручного укладання вантажу на стелажі. Також є висотний вид обладнання, яке здатне підіймати товар до 7 м заввишки.

Для складання піддонів ярусами був створений ручний гідравлічний штабелер. Найчастіше його використовують для роботи в складах із двоярусною складською системою. У нього немає двигуна, що робить його компактним та легким. Техніка може бути оснащена гідравлічною системою на ручному або ножному приводі. Ручний штабелер здатен підіймати вантажі вагою від 500 кг до 2 т на висоту до 3 м.

Самохідний штабелер працює на електроприводі. Техніка може бути самохідною із викидною ніжкою, мати спеціальне місце для оператора для керування в сидячому чи стоячому положенні або кабіну. Також її може вести оператор.

Якщо на складі між стелажами є невелика відстань, для роботи між ними використовується вузькопрохідний штабелер. Він здатен рухатися тільки прямо та мати як рухому, так і нерухому кабіну оператора. У першому випадку вона розташовується на рівні підлоги та зазвичай оснащена відеокамерою для кращого контролю за роботою. Якщо ж кабіна нерухома, то вона рухається разом із вантажем. Вузькопрозідні штабелери здатні працювати із вагою від 700 кг до 1,5 т та підіймати її на висоту до 16 м.

Річтрак є швидким висотним штабелером із висувною щоглою. Це чудове придбання для роботи зі стелажними системами від 6 м заввишки. Для більшої безпеки техніка часто обладнана відеокамерою, а максимальна допустима вага вантажу — 2,5 т.

Що врахувати перед придбанням складської техніки

Щоб не помилитися із вибором складського обладнання, варто заздалегідь вивчити його технічні характеристики. Однією із них є максимальні вантажність та висота підйому.

Якщо це електронавантажувач, варто обирати модель із місткістю акумулятора, якої буде достатньо для потреб складу. Сам АКБ може бути лужним або кислотним. Останній усе менше трапляється в сучасному обладнанні. Якщо ж обирати модель із кислотним АКБ, то він може бути стартерним або тяговим (від 100 Ah).

Іншою важливою характеристикою є радіус розвороту (Wa). Від нього залежить ширина проходу, у якому штабелер може працювати (AST).

Також варто звернути увагу на:

  • ширину каретки;
  • будівельну висоту;
  • ширину каретки;
  • горизонтальну швидкість;
  • спосіб заміни АКБ;
  • швидкість вертикального підйому;
  • колеса;
  • щоглу.

Щогла

Щогла в навантажувачів може бути декількох видів:

  • DLFL — двосекційна щогла, вили якої не рухаються вільно;
  • DFFL — двосекційна щогла із вільним рухом вил;
  • TFFL — трисекційна щогла із вільним рухом вил
  • «Вагонний варіант» — щогла, довжина якої не перевищує 2 200 мм в складеному положенні.

Колеса

Вибір коліс навантажувача залежить від умов, у яких він буде експлуатуватися. Наприклад, якщо це приміщення із підлогою низької якості, варто вибирати пневматичні колеса. Це стандартна конструкція із шини та пневматичної камери, які мають гарні амортизацію та легкість ходу. Ще одним варіантом є суцільні колеса з литої гуми.

Обираючи шини для річтраків та штабелерів, які будуть використовуватися на рівній підлозі, найкращим придбанням стануть поліуретанові колеса, але можна обрати й бандажні. Останні виготовлені із натурального каучуку, який є доволі зносостійким та жорстким. Крім того, такі колеса здатні працювати із важким вантажем та стійкі до впливу зовнішнього середовища.

На ринку можна зустріти й моделі, колеса яких, особливо пневматичні, мають ланцюги. Вони потрібні для кращого зчеплення під час експлуатації на слизьких поверхнях.

Навісне обладнання

Щоби покращити ефективність роботи та зручність експлуатації складської техніки, можна додатково придбати навісні пристрої. Ними є: вилкові захвати, що обертаються, штирі, затискачі, позиціонери вил тощо.